بررسی سیر تحول تولید و طراحی قالی در درچه اصفهان از ابتدای عهد قاجار تا به امروز
پایان نامه
- موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی استان یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده الهام کرباسی ولاشانی
- استاد راهنما سید علی مجابی مجیدرضا مقنی پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
ایرانیان از گذشته تا کنون هنر فرش دستباف را پاس داشته و همچنان به آن مشغولند؛ اما به دلیل تفاوت در تکنیک ها و امکانات ،تفاوت های اندکی در فرش مناطق مختلف دیده می شود. متاسفانه فرش امروز ایران به دلایل متعددی دچار رکود شده و فرشهای تولیدی کیفیت قبل را ندارد و یکی از راه های حفظ آن ثبت و ضبط اطلاعات موجود جهت استفاده آیندگان و بازیابی و نشر اطلاعات گذشته می باشد.در این میان مناطق کوچکی که در کنار مناطق مهم فرشبافی قرار گرفته اند بیشتر به کار تولید فرش مشغول مانده اند ،یکی از این مناطق مهم اصفهان است که مناطق اطراف آن همواره تحت سیطره تاریخی و فرهنگی تولید فرش در آن از نظر دور مانده اند،از مهم ترین مناطق اطراف اصفهان که فرشبافی در آن در سال های گذشته مورد توجه کمتری قرار گرفته است درچه می باشد. درچه در 12کیلومتری جنوب غرب استان اصفهان قرار دارد.در این تحقیق بر پایه روش میدانی و با شناسایی استاد کاران و بافندگان قدیمی و بعضا خانواده های آنها اطلاعات قدیمی در حوزه تولید و طراحی فرش درچه جمع آوری و تدوین گردید. در همین راستا و جهت بررسی وضعیت موجود پرسشنامه هایی نیز با استفاده از اطلاعات بافندگان منطقه در مورد بررسی جایگاه فرشبافی از دیدگاه بافندگان در منطقه طراحی و تکمیل شد و بر این اساس مشخص گردید که بالا بودن هزینه های لازم برای بر پایی دار قالی و نداشتن صرفه اقتصادی برای بافندگان منطقه، همچنین عدم حمایت بافندگان و جایگاه اجتماعی که در منطقه برای بافندگان قائل می شوند و همچنین تغییر سلیقه نسل امروز نسبت به گذشته باعث شده که تولید و حتی آموزش این هنر کاهش یابد و بافندگان شاغل در کارگاه های قالی بافی نیز علاقه ای به آموزش آن به فرزندان خود و ادامه این کار توسط آنها ندارند. در انتها مشخص شد که تاریخ بافت فرش در این منطقه مکتوب نگردیده و قدیمی ترین اسنادی که در این زمینه موجود می باشد متعلق به دهه 30 سده معاصر می باشد و اولین بافندگان این منطقه همگی بافت فرش را از نجف آباد آموزش دیده اند.مواد اولیه و طرح های مورد نیاز بافندگان از نجف آباد تامین می شده و به همین دلیل طراحی در این منطقه هرگز شکل نپذیرفته است و همچنین رنگرزی با گسترش ارتباطات ،اندک فعالیت خود را در این منطقه از دست داده و امروزه نامی از این فعالیت در درچه وجود ندارد.
منابع مشابه
سیر تحول کاشیکاری در آثار معماری دوره صفویه تا امروز
The tile making and the tile work are from valuable arrays related to architecture that the taste, elegance and the skill of our country’s tile makers have carried it to a degree of growth that has motivated the admire of the viewers. The people who have some acquaintance with Iranian Islamic architecture must enjoy the necessary knowledge of artistic values, designs as well as color and glaze ...
متن کاملسیر تحول «ایهام» در کتابهای بلاغت فارسی از گذشته تا به امروز
ایهام پر رمز و رازترین و زیباترین شگرد شاعرانهای است که شاعران هنرور با به کارگیری آن، هنریترین و پروردهترین سرودههای خود را پرداختهاند و از آن برای ساخت و پرداخت سخنانی توی در توی و رازناک و به همین دلیل شگفتانگیز و ذهنانگیز بهرهها بردهاند. ایهام در بلاغت فارسی و عربی جایگاهی ویژه دارد و دارای ارزش زیباشناختی قابل توجهی است. بیشتر کتابهای بلاغی فارسی و عربی ایهام را آوردن کلمهای در ...
متن کاملبررسی سیر تحول ایوان در خانه های نهبندان از قاجار تا پهلوی
خانه های سنتی نهبندان بیشترین سازگاری را با طبیعت و اقلیم دارند. معماران با طراحی صحیح و توجه به آسایش استفاده کنندگان توانسته اند در عین سادگی، پاسخگوی نیاز ساکنین خانه ها باشند. یکی از این فضاها، ایوان می باشد که در معماری مسکونی به شکل فضایی نیمه باز، جلوی اتاق ها قرار گرفته و با کاربری های متفاوت، دسترسی به فضاهای داخلی را ممکن می سازد. عنصر ایوان از ویژگی های بارز و به عنوان مهمترین بخش د...
متن کاملبررسی سیر تحول ایوان در خانه های نهبندان از قاجار تا پهلوی
خانه های سنتی نهبندان بیشترین سازگاری را با طبیعت و اقلیم دارند. معماران با طراحی صحیح و توجه به آسایش استفاده کنندگان توانسته اند در عین سادگی، پاسخگوی نیاز ساکنین خانه ها باشند. یکی از این فضاها، ایوان می باشد که در معماری مسکونی به شکل فضایی نیمه باز، جلوی اتاق ها قرار گرفته و با کاربری های متفاوت، دسترسی به فضاهای داخلی را ممکن می سازد. عنصر ایوان از ویژگی های بارز و به عنوان مهمترین بخش د...
متن کاملبررسی سیر تحول طلاکاری قرآنهای موزۀ آستان قدس رضوی از ابتدا تا دورۀ قاجار
قرآن کریم پراهمیتترین متن اسلامی است که همواره از ابتدای دورۀ اسلامی تاکنون اقوام مختلف جهان اسلام از جمله ایرانیان را بر آن داشته که بالاترین هنر خود را در آراستن آن به کار گیرند. هنرمندان ایرانی پس از اسلام هر ورق قرآن را با استفاده از طلا تبدیل به اثری نفیس در نهایت زیبایی کردهاند. هدف از انجام این پژوهش مشخص نمودن روند تزئین قرآنها با طلا بوده و این پرسش مطرح است که در طی قرون اسلامی میز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی استان یزد - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023